Інвестиції в майбутнє: як «Укртелеком» розвиває оптику

І навіщо телеком-оператору партнерство з локальними компаніями

2020 рік, що минув під знаком пандемії коронавірусу, раз по раз випробував на міцність усі ринки і сфери бізнесу. Не став винятком і телеком. У межах міжнародного форуму TIM2020: Telecom, IT, Media обговорювали, серед іншого, шляхи розвитку телекомунікаційної галузі і напрямки для інвестицій. Mind уже писав про те, що найбільше турбує гравців ринку цього року, які фінансові реалії очевидні та як вони позначилися на активності абонентів.

Як бачить шлях розвитку галузі національний телеком-оператор ПАТ «Укртелеком», Mind розповів директор зі стратегії та розвитку бізнесу цієї компанії Ігор Яремчук.

Про перспективи нових напрямів

Під час мого виступу прозвучало запитання, чи  купуємо ми когось? Дуже рідко – точкові фрагменти оптичних мереж, якщо їх нам пропонують і якщо ми можемо їх легко інтегрувати, а також бачимо потенціал розвитку ринку в районі. Але це дуже невеликі проєкти, у нас інша повістка.

Наразі наш основний фокус все-таки на базовій інфраструктурі (так званій «трубі»). Інфраструктура «Укртелекому» як національного оператора є масштабною, але її розподільна частина, останні метри до клієнтів, – це в основному застарілі мідні кабелі, яким складно конкурувати з волоконно-оптичною телеком-інфраструктурою. Тому ми інвестуємо в модернізацію своєї мережі, переходячи з міді на оптику.

Також ми будуємо багато нових оптичних мереж у невеликих населених пунктах. За 9 місяців цього року вже побудували понад 7000 км мереж – це як відстань від Києва до Барселони і назад. Такі інвестиції дозволяють нам нарощувати доходи від інтернет-послуг і передачі даних. За три квартали поточного року вони склали майже 520 млн грн, що на 8% більше, ніж за аналогічний період 2019 року.

У межах нашого основного фокуса ми постійно шукаємо нові бізнес-моделі та оптимальні технології.

Партнерство двох провайдерів на ринку В2С

Це перший приклад співпраці в масштабі міста-мільйонника. «Укртелеком» відкритий до різних форм співпраці. Наприклад, з 2018 року в нас діє програма revenue-sharing «Партнерський інтернет», у межах якої локальні будівельні організації будують «під нас» оптичні мережі доступу, а ми беремо ці мережі у своє управління й використовуємо їх для підключення абонентів.

Зовсім недавно ми запустили перший у нашій компанії і, можливо, в Україні проєкт партнерської модернізації з іншим провайдером. Нам вдалося знайти модель взаємодії з Одеським телеком-оператором «Південна телекомунікаційна компанія» – SOHONET. Згідно з умовами співпраці, партнер отримує певну плату за кожного абонента, підключеного з використанням його мережі.

Для абонента «Укртелекому» – це можливість збільшити швидкість доступу в інтернет з 20 Мбіт/с (за технологією АDSL) до 1 Гбіт/с (за технологією GPON). Для провайдера-партнера – це можливість задіяти потужності вже побудованої мережі. Модель працює: свої послуги модернізували вже близько 200 одеситів, ще 300 – на черзі до кінця поточного року. І ми будемо раді застосувати цю модель взаємодії і в інших містах.

Next big thing

Що стосується Next big thing в галузі, то я торкнуся теми 5G. У фіксованому телекомі є свій 5G: технологія Fixed wireless access, принцип роботи якої дуже схожий на 5G. Та ж оптика доходить дуже близько до домогосподарств, тільки закінчення не дротове, а радіо, для якого, на відміну від мобільного 5G, не потрібно використовувати ліцензовані частоти. Такий собі «промисловий Wi-Fi» нового покоління. Це цікава тема, і, з урахуванням усіх переваг технології, я вважаю, що в майбутньому вона отримає широке застосування.

Про базові сервіси

«Укртелеком» – великий гравець на ринку В2В, і наша мета – доповнювати базові connectivity-сервіси value-adding-продуктами. Тому ми активно дивимося в сферу SaaS (Software as a service – програмне забезпечення як послуга), у різні застосунки для бізнесу. Також нам цікава сфера IoT (Internet of things – інтернет речей), зокрема «сек'юриті».

Також варто зазначити ще один цікавий напрям – це хмарний геймінг. Такий сервіс цілком може стати інструментом доповнення нашої продуктової пропозиції в сегменті В2С.