WI-FI 6Е, технология 5G с выгодой более $12 трлн. 5 телеком-трендов, которые нужно знать

Новые телеком-технологии и стандарты открывают перед бизнесом новые возможности. Главное – их отслеживать и понимать (укр.)

Еволюція телекомунікаційної сфери продовжується. Впровадження технологій, стандартів зв'язку нового покоління, периферійні обчислення, використання штучного інтелекту — все це пришвидшує розвиток галузі та формує появу відповідних телеком-тенденцій, які впливають на бізнес.

Про які з них варто знати та які можливості отримає бізнес?

1. Новий стандарт WI-FI 6Е — що він змінить у Всесвітній павутині

Останнім часом ця тема стала широко обговорюваною на ринку. Поява WI-FI 6Е дозволить розширити діапазон технологій WI-FI з 2,4 та 5 ГГц до 6 ГГц. Це створить нові переваги для телеком-сфери. Серед них: більша пропускна здатність, вища швидкість, менша затримка, більш стабільна робота онлайн-сервісів.

Крім цього стандарт створить більше можливостей для розвитку таких технологій як AR/VR та потокову передачу 8К.

Чому це важливо. Частоти 2,4 та 5 ГГц вже давно переповнені користувачами, а новий діапазон WI-FI 6Е створить "нову інформаційну трасу" для оперативної передачі даних. Це допоможе вирішити проблему перезавантаження більшості WI-FI-мереж.

Також в новому діапазоні передбачено сім додаткових каналів по 160 МГц. Це подвоїть пропускну можливість, а користувачі зможуть передавати за той самий час більшу кількість інформації. Наприклад, завантажувати дані без буферизації, або переглядати фільми у 8К без затримки.

2. Нові можливості бізнесу з технологією 5G — чого очікувати

5G постійно потрапляє у заголовки новин та викликає безліч суперечок. Проте роль технології у сфері комунікацій від цього не стає менш важливою. Побудова мереж на базі 5G надає нові можливості для бізнесу. Серед них — висока швидкість передачі даних, низький рівень затримки та підвищений захист даних, що передаються.

З одного боку і 4G справляються з безліччю задач, що стоять перед сучасним користувачем. Проте з кожним роком ми генеруємо все більше даних, перевантажуючи мережу. Це призводить до збоїв у мережі. 5G зможе краще справлятися з такою задачею. Адже щільність з'єднання технології — близько 1 млн підключених девайсів на 1 квадратний кілометр.

Враховуючи те, що в 5G час затримки знизився майже до нуля, а швидкість передачі у 20 разів перевищує 4G — це підвищує ефективність здійснення автоматизованих процесів, які сьогодні присутні майже у будь-якій сфері бізнесу. Тут варто згадати медицину (від швидкості обробки інформації залежить результат проведеної операції), сферу безпілотного керування (підвищує швидкість реагування системи та надає більший захист пасажиру) та інші.

За даними Qualcomm, до 2035 року, технологія 5G зможе створити понад 22 млн нових робочих місць і принесе економічну вигоду у розмірі $12,3 трлн.

Але бізнесу сьогодні потрібно більше, ніж просто стабільно працююча мережа. Для створення конкурентних переваг гравцям телеком ринку також необхідно об'єднати всі переваги технології. Наприклад, останнім часом часто обговорюють інтеграцію 5G з периферійними обчисленнями та пристроями Інтернету речей (наприклад, датчиками).

Якщо говорити про розвиток 5G в Україні, то тренд не настільки швидко набирає обертів. Оскільки 4G покриття в Україні присутнє не всюди, про комерційну експлуатацію 5G ще рано говорити.

Більшість провідних експертів ринку стверджують, що очікувати на появу п'ятого покоління мобільного зв'язку ми можемо у 2023 році.

3. Кібербезпека — захист даних ніхто не скасовував

Щороку німецька страхова компанія Allianz проводить глобальне дослідження та визначає топ-бізнес ризиків для компаній з усього світу. За результатами аналізу 2021 року, третє місце найбільш небезпечних факторів займають кіберінциденти. І телеком-сфера не стала виключенням. Кіберзахист даних залишається ключовим трендом у 2021 році.

Хоча багато гравців телеком ринку значно покращили кіберскладову свого бізнесу, слабким місцем залишаються співробітники. Використовуючи ненадійні паролі, уникаючи двофакторну аутентифікацію та відкриваючи фішинг-листи, вони перетворюють IT-систему бізнесу на легку ціль для хакерів.

Згідно з даними компанії EfficientIP, у 2020 році 43% телекомунікаційних компаній постраждали від шкідливого програмного забезпечення, яке базувалося на використанні атак на DNS. Усунення наслідків від атак вимагає від компаній багато часу і грошей. Адже для обробки одного інциденту в середньому потрібно три спеціалісти та 17 годин їхньої роботи. Цього року дослідження показує, що телекомунікаційні компанії витрачають в середньому $886 560 від кожної атаки на DNS, що на 42% більше ніж роком раніше.

За даними дослідження Infosys, три основні проблеми, з якими сьогодні стикаються телекомунікаційні компанії:

- впровадження безпеки в корпоративну ІТ-архітектуру (74% усіх опитаних компаній); - недостатня підтримка керування (64%); - прагнення до швидкої зміни кібертехнологій (61%).

Важливо розуміти, що і для України цей тренд надважливий. Власникам бізнесу необхідно приділяти такому питанню більше уваги. За даними Ради національної безпеки та оборони (РНБО), у 2020 році в Україні зафіксували 1 млн випадків кіберзагроз. Серед них — мережеві атаки, спроби мережевого сканування, WEB-атак, фішинг, DDoS-атаки, поширення шкідливого програмного забезпечення тощо.

4. Інтелектуальне керування мережею з SD-WAN — що нового для бізнесу

Інтелектуальна складова стає важливою частиною більшості процесів нашого життя та бізнесу. Ми намагаємося автоматизувати роботу підприємств, офісів, кооперативів, складів аби економити найважливіший ресурс — час.

Саме такою технологією для телеком-сфери став сервіс SD-WAN. Вона дозволяє відійти від "ручного" керування мережею та зробити процес більш автоматизованим.

На міжнародному ринку технологія залишається одним з основних трендів вже декілька років. Згідно з даними дослідницької компанії Dell'Oro Group, обсяг світового ринку програмного забезпечення SD-WAN у 2020 році зріс на 32%, і за прогнозами експертів до 2025 року ринок досягне виторгу в $4 млрд і буде зростати в середньому на 24% в рік. Тільки у 2020 році на програмне забезпечення припало більш як 80% продажів технологій SD-WAN, і доля цього сегмента буде тільки збільшуватися в найближчі п'ять років.

В Україні технологія поки залишається більше трендом, ніж "реальністю". Але перспективи для її розвитку в нашій країні є. І попит на такий сервіс ринок відчуває давно.

5. Нова хвиля "старіння" телеком обладнання або відкладений попит

До 2008 року економіка України зростала непоганими темпами. Потім розвиток значно уповільнився у зв'язку з кризою. У 2012-2013 роках економіка трохи стабілізувалася та бізнес став повертатися на попередній рівень "життя". Такий етап став сприятливим для оновлення "технологічного парку" гравців ринку. Бізнес закуповував нові сервери, мережеве обладнання — виводив IT-складову на новий рівень.

У 2014 році бізнес зіткнувся з новою кризою, яка змінила правила гри на декілька років вперед. А 2019 рік підкинув новий виклик — COVID-19. Пріоритети знову змінилися. Адже коли компанія не відчуває впевненості у завтрашньому дні, тоді ресурси спрямовуються у напрямках, які є життєво необхідними для компаній.

Тобто IT-інфраструктура більшості компаній була створена чи оновлена у 2013 році, а це сім років тому. Зважаючи на середній термін амортизації обладнання — п’ять-сім років, можна стверджувати, що 2021 рік стане періодом "оновлення технопарку" компаній України.

Певний час тримати позиції на ринку компаніям буде вдаватися завдяки "латанням дір інфраструктури" — закуповуванням не тільки нового обладнання, але й потриманого. Проте функціонувати на такій технологічній базі довго не вдасться. Провести аналогію ситуації можна із користувачем девайсу у звичайному житті. Так ви можете користуватися iPhone 6 2014 року випуску, не здійснюючи на ньому оновлення. Він буде дзвонити, відправляти смс, але більшість функцій та додатків стануть для вас недоступними, що обмежить ваші можливості.

Аналогічно і в бізнесі. Аби бути конкурентоспроможним необхідно вдосконалювати сервіс та розробляти нові послуги, а для цього важливо мати прогресивну IT-базу. Саме це і називається "відкладеним попитом".

Як тільки бізнес відчує, що він впевнено стоїть на ногах і в нього достатньо ресурсів, цей тренд активізується, і питання оновлення обладнання стане одним із перших завдань власників українських компаній.