Цифрова Україна: чому відкриті дані корисні для бізнесу

Та як він може впливати на розвиток цієї сфери

Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій у рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери, розповів Mind засновник і СЕО YouControl Сергій Мільман.

Темпи відкриття наборів даних в Україні не дозволяють сказати, що ми топчимося на місці, але й для ракетного старту цього, відверто кажучи, недостатньо. Я не схильний впадати в крайності, але розумію необхідність вищої дисципліни виконання рішень уряду. Бо зі сторони може виглядати, що ми ледь не попереду всіх, а по факту окремі органи влади дозволяють собі банально ігнорувати рішення вищої виконавчої влади.

До прикладу, ситуація з відкриттям фінансової звітності компаній у формі відкритих даних. Попри постанову Кабміну №835, яка зобов’язує всіх розпорядників опублікувати свої набори даних, є випадки як часткового виконання рішення уряду, так і його повного ігнорування. Державна податкова служба лише частково опублікувала фінзвітність за 2020 рік. А Держстат взагалі відмовився виконувати постанову і не відкрив жодного набору даних.

Приватні компанії, що працюють у сфері відкритих даних, напряму залежать від успіхів або невдач держави в кількості та якості опублікованих наборів даних.  У ситуації, коли деякі інститути влади працюють за принципом «крок вперед ‒ два назад», саме бізнес має ставати рушійною силою в питаннях прозорості та підзвітності. Що зробив YouControl 2021 року для формування в суспільстві культури обізнаності та обачності завдяки відкритим даним?

Аналіз тендерів

Уже з 1 січня 2022 року набувають чинності зміни до закону України «Про публічні закупівлі». До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність у разі неналежної перевірки ризикових факторів по кожному з учасників торгів.

xua_klyu/VCNcnvAnR.jpeg

Це однозначно позитивне рішення, але уявіть скільки на це потрібно часу. Лише за 11 місяців 2021 року в Україні проведено понад 4,5 млн публічних закупівель на загальну суму майже 1,5 трлн грн. Враховуючи те, що на одну закупівлю в середньому припадає два учасника, то під перевірку щорічно потрапляє мінімум 9 млн заявок на участь. Для перевірки кожної з них уповноваженим з публічних закупівель потрібно від 10 до 20 хвилин. Отже, на перевірку витрачається мінімум 100 млн хвилин. З таким навантаженням, навіть якщо відкинути фактор злого умислу чи корупційних ризиків, уникнути помилок буде дуже складно.

Для полегшення адміністрування цієї норми, а також для ефективного громадського контролю ми розробили безкоштовний сервіс для перевірки тендерних закупівель «Аналіз тендерів». За його допомогою уповноважені з публічних закупівель можуть здійснювати автоматичну верифікацію передбачених законом ризик-факторів за лічені секунди та виявляти недобросовісних учасників.

Репутація в медіа

Ще одним рішенням компанії цього року став інструмент «Репутація в медіа». Проєкт задумувався як один із важливих пазлів у загальній картині перевірки фізичної чи юридичної особи. Зрозуміло, що для ефективної перевірки необхідно оперувати достовірними даними з офіційних державних реєстрів. Проте репутаційна складова теж надзвичайно важлива.

Ми знаємо, що в державні реєстри потрапляє не все, не одразу і не про всіх. Проте є ще цілий всесвіт інформації, що з'являється в авторитетних медіа, яка не завжди потрапляє в поле зору. Це може бути, наприклад, інформація про неформальні зв'язки, корупційні дії, конфлікт інтересів, неетичну поведінку тощо. Цих даних немає в держреєстрах, але вони є в медіа. І саме вони є тим важливим позлом, який дає можливість скласти цілісне уявлення про компанію чи особу.

xua_klyu/qCHc7vA7R.jpeg

Проєкт корисний для суспільства, адже це архів розслідувань авторитетних медіа. Це своєрідна страховка для журналістів, бо розслідування надійно зберігаються на вебархіві YouControl. Це зменшує вірогідність тиску на журналістів чи редакцію в частині вимог зняти / прибрати «незручний» матеріал. Тепер у цьому немає сенсу, бо все одно матеріал зберігається на альтернативному ресурсі та залишається в широкому доступі. На сьогодні інструмент містить понад 3700 журналістських розслідувань із 17 авторитетних медіа. Зупинятися не плануємо. «Репутація в медіа» постійно поповнюється новими джерелами та матеріалами.

Аналіз ринків

Використання інструментів відкритих даних з безпековою метою – це добре та правильно. Але крім цього ми постійно думаємо над новими можливостями, що дають ці дані. Найцікавіше те, що виникає на перетині відкритих даних, ділової розвідки та бізнес-аналітики. Можна сказати, що це продукти з найвищою доданою вартістю. Саме тому ми розробили новий інструмент для бізнесу, що допомагає шукати нових клієнтів і партнерів, розширювати ринки збуту й аналізувати привабливі ніші ‒ «Аналіз ринків».

xua_klyu/ZCNc7vA7R.jpeg

Це серйозний здобуток, бо він змінює фокус нашої уваги. Якщо раніше ми концентрувалися переважно на безпековому аспекті, то зараз дивимося набагато ширше. Ділова розвідка в нас розкривається в аспектах перевірки контрагентів, пошуку нових клієнтів, аналізі ринків і взагалі автоматизації культури належної обачності.

АРІ – комплаєнс-термінатор

Світ рухається в напрямку роботизації, ми всі про це знаємо ще з виходу першого термінатора. У сфері комплаєнсу термінатори поступово також беруть верх. У провідних технологічно розвинених українських компаніях, не лише в ІТ-секторі, а й в агрокомпаніях, банках, логістичному бізнесі тощо менеджмент активно впроваджує цих «комплаєнс-термінаторів». Простіше кажучи, сервіси АРІ.

За допомогою інтеграції API від YouControl, користувачі отримують кастомізовані рішення та автоматизують більшість завдань, пов’язаних із перевіркою контрагентів.

Tax due diligence

Продовжуючи цю тему важливо згадати про автоматизацією законодавчої вимоги бізнесу проявляти належну податкову обачність при виборі контрагента. Адже із цим в Україні все ще є великі проблеми. Податкова проводить масу перевірок і виписує штрафи або й взагалі блокує податкові накладні бізнесу, якщо той не довів, що при виборі контрагента не було здійснено належну податкову обачність.

І проблема тут не завжди в злому умислі підприємців. Загалом податкова система сконструйована так, щоб при потребі в органів, що здійснюють перевірку, завжди була законна підстава виявити порушення. Тому ми поставили собі за мету спростити роботу бухгалтерів та управлінців, щоб убезпечити їх від ризиків.

xua_klyu/-jN5nD07R.jpeg

Для цього ми доповнили модуль «Експрес-аналіз» контрагента вкладкою «податкова обачність». Фіча дає змогу, по-перше, побачити власний бізнес зі сторони, по-друге, перевіряти партнерів за цім параметром. Бо, якщо навіть у вас все добре, а у вашого контрагента ні, питання в частині неналежної обачності будуть саме до вас. Як наслідок, можна отримати додаткову перевірку, штрафні санкції або блокування податкових накладних.

У планах на 2022 рік ‒ ще більше корисних і змістовних інструментів на основі відкритих даних. А ще – і це основне ‒ формувати культуру обізнаності та обачності в суспільстві.