Аналитика15 нояб.

Трафік впав, але провайдери навчилися давати інтернет без світла – як це працює

Відключення електроенергії призвели до падіння трафіку оптичного інтернету та зростання мобільного. А оператори почали купувати акумулятори

З початком атак на енергетичну структуру України почалися перебої в роботі як мобільного, так і оптичного інтернету. Даються взнаки перенавантаження мереж і наслідки стабілізаційних відключень електроенергії.

Оптичний трафік майже не змінився, мобільний – подекуди впав, а місцями – зріс. Вдень кількість абонентів мобільного інтернету може зрости на третину. Оператори вже обладнують базові станції та вузли генераторами й батареями та пропонують методи підключення до інтернету без електрики у мережі.

Liga.Tech дізналася в операторів та провайдерів, як українцям залишитися з доступом до мережі без струму та як обстріли вплинули на споживання даних.

Споживання домашнього інтернету за осінь майже не змінилося

За статистикою Укртелекому, протягом останніх місяців  середньодобове використання оптичного інтернету вдома було на рівні 7 Гб. На такому рівні воно залишилося й у першу декаду листопада цього року. Динаміка споживання з вересня до листопада змінилася з 6,4 ГБ на день до 6,7 ГБ. В області – з 7,7 ГБ до 7,1 ГБ. Тобто значної зміни немає.

Зараз Укртелеком використовує акумулятори, якими укомплектовані майже всі об’єкти зв’язку. Їхня ємність розрахована на роботу від двох до п'яти годин.

Найважливіші інтернет-вузли оператора обладнані генераторами автономного живлення та мають запас палива не менше ніж на добу роботи. Якщо відсутнє електроживлення довше, то доставляється паливо, генератор дозаправляється,  і мережа продовжує працювати. Такі генератори утримують зв'язок навіть у разі довгострокових відключень електроенергії.

Але щоб мати інтернет, техніка абонентів – модем та роутер – також має бути підключена до електрики. Для абонентів розроблена спеціальна інструкція, як живити своє власне обладнання – модеми та роутери. Якщо виконати її умови, можна лишатися на зв'язку навіть під час віялових відключень.

Трафік оптичного інтернету в Києві впав, а по Україні – збільшився

У пресслужбі оператора Vega, який надає послуги домашнього оптоволоконного інтернету, значних перепадів або стрибків трафіку теж не помічають.Трафік на одного користувача у столиці зменшився на 8%. Проте загалом по Україні навіть збільшився на 14%.

"Звісно, коли в будинку відновлюється електропостачання, споживання трафіку одразу зростає, тому що мешканці відразу починають читати новини, включати ТБ, працювати тощо", – говорять у Vega. Але, на відміну від енергосистеми, такі сплески не мають жодного негативного впливу на мережу, оскільки не перевищують щоденного споживання трафіку у звичайні години пік.

Найбільші коливання трафіку через відключення електропостачання за три останні тижні у Vega спостерігають у Києві. У порівнянні з даними за вересень, трафік за усіма технологіями підключення та за показниками на одного користувача у столиці зменшився на 8%. Проте загалом по Україні трафік навіть збільшився на 14%.

Основним драйвером росту трафіку у компанії називають свій інтернет Gigabit за технологією GPON, яка дозволяє користуватися послугою, навіть коли в будинку вимикають світло. Завдяки цьому частина заздалегідь підготовлених абонентів продовжують генерувати трафік. Якщо проаналізувати трафік окремо через мережу GPON, у Vega спостерігають збільшення на 20%, на одного користувача в середньому по країні. Це пояснюється збільшенням попиту на енергоефективний інтернет та активним включенням нових клієнтів.

"Ми гарантуємо живлення не тільки на магістральних майданчиках для забезпечення сталим зв’язком міжоператорський та міжнародний трафік, а й майданчики доступу та агрегації, щоб клієнти, які використовують пасивні оптичні технології, мали змогу бути в онлайн", – кажуть у Vega.

Мобільний трафік "стрибає"

За відсутності фіксованого інтернету під час відключення електроенергії зростає споживання мобільного інтернету. Якщо порівнювати період 30 днів до та після 10 жовтня 2022 року, кажуть у компанії Київстар, мобільний трафік збільшився на 4%. Загалом у липні-вересні 2022 року обсяги використання мобільного дата-трафіку в мережі Київстар зросли майже на 30% у порівнянні з "мирним" третім кварталом 2021 року і досягли 9 ГБ на одного абонента.

Відсутність електропостачання негативно впливає і на доступність мобільних послуг (зменшення покриття, погіршення якісних показників 4G/3G тощо). Спеціалісти Київстару працюють над тим, щоби збільшити час автономної роботи мобільної мережі. Для цього компанія зробила закупівлі новітніх акумуляторів, які мають бути доставлені в Україну найближчим часом.

Коли відсутнє світло і домашній Wi-Fi вимикається, користувачі Vodafone завантажують у п'ять разів більше трафіку, ніж у звичайному режимі.

Технічні фахівці Vodafone також проводять велику роботу з розширення ємності мережі там, де це можливо. В години, коли відсутнє світло та домашній Wi-Fi виключається, їхні користувачі завантажують в пʼять разів більше трафіку, ніж у звичайному режимі."У дні чи години, коли масово відключали електроенергію (після 10 жовтня), середня швидкість мобільного інтернету у користувачів іноді була вдвічі меншою за швидкість за звичайних умов", – розповідають у lifecell.

Наразі в Києві під час відключень вдень оператор спостерігає "стрибкуватий" характер збільшення кількості абонентів – в середньому на 33%. І відповідно, це впливає на показники швидкості. Спочатку трафік в їхній мережі майже не падав, але з минулого тижня у lifecell  спостерігають незначне зменшення. Наприклад, у Києві трафік впав на 5%, у Київській області – на 4%.

Як телеком-оператори адаптуються до стрибків трафіку

"Основна проблема – частота вимкнення електроенергії, бо іноді батареї на наших технологічних майданчиках просто не встигають заряджатися", – кажуть у lifecell. Зараз компанія забезпечила постійне функціонування опорних сайтів. Вони продовжують працювати над тим, щоб збільшувати кількість батарей та довозити генератори й паливо, але фізично неможливо забезпечити всі базові станції генераторами під час відключення електроенергії.

У компанії намагаються пояснити ситуацію своїм абонентам та просять мінімально навантажувати мережу – не качати важкі файли, не дивитись відео на YouTube, щоб батареї тримали довше, і всі абоненти за необхідності могли зателефонувати в екстрені служби.

У Vodafone також закликають абонентів до відповідального використання мобільного трафіку під час віялових відключень. Ці прості дії під час відключень допоможуть убезпечити доступ до мережі для всіх користувачів, пояснює оператор.

"Ми робимо усе можливе для забезпечення резервними джерелами живлення наші об‘єкти зв’язку. Також активно, із допомогою держави зокрема, проводимо переговори з власниками приміщень, де розташовані наші базові станції – для підключення наших базових станцій до стаціонарних генераторів", – кажуть у Vodafone.

Окрема робота ведеться з координації дій між операторами зв’язку. Як і в спільному використанні генераторів, так і в розподіленні по районах аварійних виїздів під час відключень електроенергії. Адже національний роумінг дозволяє абонентам користуватись будь-якою мережею українських операторів, пояснюють у Vodafone.