Технології | "Податок на Google". Які сервіси і на скільки можуть подорожчати з 1 січня

З 1 січня 2022 року всі сервіси Google, зокрема, YouTube Premium і Drive, а також програми та ігри з Play Маркет, коштуватимуть українцям на 20 відсотків дорожче. Лист з інформацією про це компанія почала розсилати своїм користувачам із 1 грудня. Зміни стосуватимуться звичайних українців та приватних підприємців. Юридичні особи раніше платили податок за користування Google Cloud.

Зміни пов'язані із Законом №1525-ІХ, ухваленим у червні цього року. З його допомогою хотіли оподаткувати великі технологічні корпорації (не тільки Google). Проте, як і передбачалося, заплатять за це українці. Ймовірно, що до кінця грудня про подорожчання оголосять інші закордонні компанії, які надають цифрові послуги.

Liga.Tech з'ясовувала, які онлайн-сервіси, ігри та додатки підпадуть під дію нового податку і порахувала, скільки це тепер може коштувати українцям.

Що означає закон

Тепер компанії, які надають електронні послуги українцям та не є резидентами нашої країни, мають сплачувати 20 відсотків ПДВ. Закон набуде чинності з 1 січня 2022 року.

Спочатку його прозвали "Закон на Google". Проте насправді він торкнеться всіх великих зарубіжних цифрових сервісів, якими користуються українці: Apple, Amazon, Meta (екс-Facebook), Microsoft, Netflix, Spotify, Steam, Coursera. Його зобов'язані платити всі, чий річний оборот операцій перевищує 1 млн гривень.

Під дію податку потрапляють такі послуги:

  • фільми, книги, які ми дивимося та читаємо онлайн,
  • ігри та програми з магазинів програм (зокрема Google Play Маркет та App Store),
  • підписка на електронні газети та журнали,
  • підписка на стримінги,
  • доступ до баз даних, зокрема користування пошуковими системами,
  • хмарні сховища,
  • дистанційна освіту в Інтернеті, де учасники виконують завдання онлайн, а оцінки виставляються автоматично або за мінімальної участі педагога.
  • програмне забезпечення та його дистанційне обслуговування,
  • надання рекламних послуг.

До нього не належать:

  • онлайн-навчання, якщо Інтернет використовується виключно як спосіб комунікації між учнем та викладачем,
  • консультації електронною поштою,
  • онлайн-замовлення та бронювання товару, який постачають без використання Інтернету,
  • товари у складі яких є електронні послуги, якщо вони входять до його вартості.

Автор законопроєкту – голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, депутат від партії "Слуга народу" Данило Гетманцев. Однак він не першопрохідник.

Плани щодо реформи глобальної податкової системи обговорюються вже кілька років. 2019 року в односторонньому порядку тимчасовий цифровий податок у 3 відсотки запровадила Франція. А 2 липня 2021 року 130 країн, на частку яких припадає 90 відсотків світової економіки, домовилися про те, що ставка такого податку становитиме "не менше ніж 15 відсотків".

Чому всі так у цьому зацікавлені? Той самий Гетманцев раніше заявив, що цифровий податок може принести держбюджету 3 млрд гривень щороку лише з рекламних послуг.

"Світові цифрові гіганти Google, Netflix, Booking.com, Bloomberg, Apple, Coursera та інші з 1 січня 2022 року мусять зареєструватися платником ПДВ на електронні послуги, звітувати та платити ПДВ за надання електронних сервісів в Україні", – зазначав Гетманцев у інтерв'ю в червні цього року.

Проте, поки що на практиці за це ноу-хау заплатять самі українці. Як і попереджали експерти, Google та інші компанії просто піднімуть ціни на свої послуги, як це вже було у деяких інших країнах.

Скільки коштуватимуть популярні сервіси

Незважаючи на надісланий лист, на сторінках сервісів Google вказані колишні тарифи. Можливо, 20 відсотків зніматимуть з користувачів вже на етапі оплати послуг. Інші компанії поки що мовчать, проте все може змінитися вже до кінця цього місяця – навряд чи вони візьмуть оплату на себе. Після підвищення ціни на 20 відсотків їх тарифи можуть мати такий вигляд.

ПослугаБулоМоже бутиСтандартний пакет Google Drive (200 ГБ)818,1 грн. на рік982,57 грн. на рікІндивідуальна передплата YouTube Premium99 грн на місяць119 грн на місяцьІндивідуальна передплата Apple Music$4,99 на місяць$5,99 на місяцьAmazon Prime Video$5,99$7,18Індивідуальна передплата Spotify''$4,99 на місяць$5,99 на місяць

На відміну від решти, Netflix нещодавно опустив ціни на свої послуги для українців. Якщо раніше вартість базового плану становила 7,99 євро, то тепер це 4,99 євро. Можливо, таке істотне зниження пов'язане з тим, що з 1 січня стрімінгу знову доведеться їх підняти. У такому разі ціна становитиме 5,98 євро. Все одно значно нижче, ніж до підвищення.

Найімовірніше, тепер зростуть і ціни на мобільні застосунки, якими користуються українці.

Співвласниця застосунку для медитацій "Svitlo" Надія Рогозіна зізнається, що зараз опинилася перед вибором – або перекласти податок на кінцевого споживача, або віддавати майже половину зароблених грошей.

"У нашого Svitlo є опція преміум передплати за $5,99. Раніше Google брав собі 15 відсотків за те, що проводить всі платежі наших користувачів замість нас. Інакше неможливо розмістити застосунок у Google Play. Це було майже $1 з кожного передплатника. Також ми сплачували всі необхідні податки та соціальні внески згідно українського законодавства – це ще приблизно $0,6 з кожного платного підписника, тепер ми повинні віддавати майже 1$ за послуги Google, ті ж $0,6 та ще $1,2 українському бюджету за те, що Google працює в Україні . В результаті з $6 вартості за наш продукт приблизно 2,8 $ – це податок і оплата за послуги", – розповідає авторка додатку.

Данило Гетьманцев підвищення тарифів Google для українців поки що не прокоментував. У 2020 році, ще до ухвалення нового закону, компанія Google-Україна посіла 24 місце в списку найбільших компаній за сумою податкових платежів. Цікаво, на якій позиції компанія закінчить 2022 рік.