Як саме зміняться умови продажів для провайдерів, вони офіційно не кажуть, але ось цитата: «Якщо до цього настрій був такий, що ми всі помремо, то тепер кажу, що всі ми будемо жити». Про що говорили на конференції Telecom Ukraine в Одесі.
Медіагрупи та провайдери на цьогорічній галузевій конференції Telecom Ukraine в Одесі, як і торік, систематизували тренди, пророкували поступове відмирання кабельної технології та сходження ОТТ, розмірковували, чи готові українці віддавати сто гривень за телебачення. Провайдери згадували «кейс Ланету» й нарікали на зростання роялті. Але родзинкою секції pay TV, на яку очікував ринок, мало стати оголошення умов для партнерів на 2022 рік від чотирьох найбільших медіагруп.
Тренди
ОТТ та ексклюзивний контент
«ОТТ починає все більше і більше цінувати контент. Ми бачимо ексклюзивну купівлю контенту та акцент на ньому», — каже керівник дивізіону PayTV&Digital StarLightMedia Микола Фаєнгольд. Найбільш примітним кейсом цього року стала купівля футбольних матчів УЄФА та їх ексклюзивний показ восени на Megogo та на платформі партнера Volia.
За словами директора зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна» Федора Гречанінова, щойно з’являється сильний контент, кожна платформа прагне отримати його ексклюзивно та зробити на нього ставку: «Попри всі гасла, що ми всі брати і маємо допомагати один одному і не потрібно ніякої ексклюзивності контенту, це так не працюватиме». До того ж ОТТ стає потужним гравцем та учасником виробництва контенту. Наприклад, Star Media у копродакшені з хорватами знімає оригінальний проєкт «Мовчання» для oll.tv, а Film.ua та «1+1 медіа» — оригінальний серіал для «Київстар ТБ» «Скажені сусіди». Натомість Megogo є партнером у виробництві телепродукту для Нового каналу та групи «1+1».
Попри це, найбільше переглядів мають саме лінійні канали медіагруп. Їхній контент є найдорожчим для провайдерів та найбажанішим для більшості користувачів платного телебачення. Генеральний директор компанії «Торсат» (дистрибутор «Інтер медіа груп») Денис Васянович наголошує на тому, що подеколи телебачення дотує підключення до інтернет-послуги: «Зараз ми бачимо акції, де закликають підключитися до телебачення та отримати інтернет за 1 гривню в подарунок. П’ять років тому такого не було».
Відбувається укрупнення ринку
На ринку платного телебачення триває тренд укрупнення гравців і зменшення кількості компаній. Невеликі провайдери відмовляються від надання послуг кабельного телебачення, залишаючись провайдерами інтернету, а своїм абонентам пропонують підключати телебачення у великих ОТТ-сервісів. До цього їх, зокрема, спонукає й політика правовласників — як цінова, так і боротьба з піратством та недостовірною звітністю про абонентів.
«Кількість провайдерів скоротилась удвічі. Кабель не може конкурувати з ОТТ, який буде драйвером зростання», — сказав Андрій Мальчевський, директор департаменту дистрибуції та розвитку мережі мовлення.
Святослав Горбань, заступник генерального директора, головний комерційний директор «Датагруп», переконаний, що укрупнення чекає й самі ОТТ-платформи і зрештою на ринку залишиться не більше чотирьох потужних гравців: «Я не вірю, що люди будуть завантажувати по десять додатків, щоб дивитись ексклюзивний контент. Це незручно. Лишиться 2–4 великі локальні платформи, решта підуть з ринку».
Великі виробники забирають контент на свої платформи
На цьому тренді акцентував заступник директора Omega TV та член правління Інтернет-асоціації України Андрій Соломаха. Він згадав, як 23 червня 2021 року українські провайдери припинили показ телеканалів Sony Sci-Fi, Sony Channel і Sony Turbo. Правовласник — компанія SPTI Networks Eastern Europe UK) Limited, зареєстрована у Великій Британії, — вирішив піти з українського ринку. А також із ринків Білорусі, Казахстану, Вірменії та Росії. Це сталося через те, що мейджори в усьому світі згортають телевізійні мережі та переходять до поширення контенту через стримінгові платформи.
Відключення каналів, коли вони не знаходять порозуміння з медіагрупами
Про цей тренд, який став актуальним цього року, згадав Станіслав Ясиневич, учасник робочої групи провайдерів при Національній раді з питань телебачення та радіомовлення.
«Коли провайдери не знаходять порозуміння з медіагрупами, відбувається відключення каналів. А альтернативної пропозиції найпопулярніших каналів немає», — сказав він. Нагадаємо, весною 2021 року чотири найбільші медіагрупи StarLightMedia, «Медіа Група Україна», «1+1 медіа» та «Інтер медіа груп» розірвали договори із провайдером «Ланет» в односторонньому порядку. Провайдер вважає це змовою (хоч медіагрупи це заперечують) та звернувся до суду, зараз справа ще розглядається.
Кількість абонентів платного телебачення за 5 років упала
Такого висновку дійшла голова правління Асоціації правовласників та постачальників контенту Наталія Клітна, яка вирішила простежити ретроспективу тарифів провайдерів та медіа за останні 5 років. Якщо спочатку було 5 мільйонів, то на кінець 2020 року — 4,5 мільйона абонентів.
Наразі лише кожне третє домогосподарство платить за контент. У цьому вона вбачає причину зростання роялті медіагруп і — як наслідок — вартості пакетів провайдерів. «За ці роки роялті виросло для основної групи лінійних каналів до 28 гривень. Загальні тарифи виросли удвічі з 50 гривень до 100 гривень. На виплату роялті вітчизняним медіа йде близько 30% абонентської плати», — каже Наталія. І запевняє, що доходи провайдерів зростають непропорційно, а подеколи і падають.
Втім їй заперечили медіагрупи. Федір Гречанінов сказав, що якщо зростають доходи медіагруп та провайдерів, то «ми робимо щось більш правильно». Микола Фаєнгольд підкреслив тенденцію зростання платежів за ці роки. А Андрій Мальчевський висловив сумнів, що супутниковий оператор може аналізувати ринок платного телебачення, адже презентація Наталії Клітної ґрунтується на даних SES. «Те, що провайдери заробляють, — це прекрасно. Але ми маємо зрозуміти, де золота середина, щоб абонент був задоволений і ми працювали не собі на збиток», — додав він.
Ціни медіагруп для провайдерів на 2021 рік
Минулого року медіагрупи підвищили ціни на свої канали для провайдерів на 30%. За словами Наталії Клітної, для останніх це було шоком. Адже вони сподівалися, що після кількарічного підвищення, коли ринок дійде до певних цифр, зростання цін можливе лише на рівні інфляції.
Цього року найбільшою інтригою зустрічі було оголошення умов на 2022 рік. Однак представники медіагруп воліли не називати конкретних цифр. Майже всі натякали на індивідуальний підхід у формуванні умов для партнерів.
«У цьому році з нами буде цікаво домовлятись, у нас зміниться підхід до підписної компанії і до ціноутворення. Це все буде індивідуально, а зараз я не буду озвучувати цифри. У всіх буде можливість домовитись і всі почуватимуться більш комфортно», — запевнив Микола Фаєнгольд.
Федір Гречанінов також обіцяв зовсім іншу підписну компанію: «Якщо раніше все було чітко, однозначно та передбачувано, то ця компанія буде інакшою. Враховуватиметься багато дивовижних нюансів, які не враховувались раніше». Щоби зрозуміти, чи позитивна ця практика для ринку, він радив дивитися на фінансові результати 2022 року.
Денис Васянович умови для ринку зашифрував у метафори: «Якщо до цього настрій був такий, що ми всі помремо, то тепер кажу, що всі ми будемо жити».
А Андрій Мальчевський (нещодавно, до речі, на «Детекторі медіа» вийшло інтерв’ю з ним) запевнив, що «1+1 медіа» серйозно перегляне свою політику продажів: «Ми хочемо win-win стосунки із провайдером. Ми не прагнемо закриття провайдерів, і лише за те, щоб усі збільшували гроші — і провайдери, й ми. Тоді все буде добре. Тому цифри провайдерів після виплати роялті будуть зростати».
Втім до такого win-win деякі провайдери поставилися скептично.
А як удалося з’ясувати «Детектору медіа» з власних джерел, на 2022 рік «Медіа Група Україна» нібито планує підняти ціни на 15% (для когось із партнерів ця цифра може бути нижчою). StarLightMedia розширює програму лояльності та запроваджує бонуси, індивідуальні для партнерів. «Інтер медіа груп», за неофіційною інформацією, поки що змін у політиці продажів не планує, а «1+1 медіа» тримає свої умови в секреті.