«Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell у цифрах: хто з операторів лідирує за кількістю втрачених абонентів, динамікою доходу та обсягом інвестицій

«Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell оголосили фінансові та операційні результати за перше півріччя 2022 року. Mind порівняв ключові показники «великої трійки». Спойлер: з найменшими втратами поки війну переживає lifecell.

Виручка

Усі три мобільні оператори зафіксували зростання доходу в першому півріччі 2022 року порівняно з аналогічним періодом 2021-го. Найбільшу виручку отримав «Київстар». А за динамікою зростання цього показника як і в I кварталі лідирує lifecell.

Загальний дохід «синього» оператора в першому півріччі збільшився на 9,4% – до 15,244 млрд грн. Виручка від послуг мобільного зв’язку зросла на 9,8% – до 14,229 млрд грн. У Veon (материнської компанії «Київстар») пояснюють приріст доходу від мобільного зв’язку в II кварталі збільшенням кількості 4G-абонентів на 11,9% – до 11,6 млн та зростанням споживання даних на 26,9% порівняно з попереднім роком. Тоді як дохід від послуг фіксованого зв’язку в II кварталі знизився на 3,2% «через збільшення мобільності клієнтів».

Втім у звіті Veon наголошує, що війна впливає не лише на показники на українському ринку: «Широкий характер фінансових санкцій, націлених на російську фінансову систему, включно з кількома банками, які історично надавали фінансування компанії, комплексні санкції щодо інвестицій і постачальників у росії та триваючий конфлікт між росією та Україною можуть мати суттєвий вплив на діяльність і бізнес-плани компанії в росії, Україні та інших країнах».

Дохід «Vodafone Україна» зріс на 3% – до 9,9 млрд грн. «Витрати, пов’язані з війною (аварійні роботи та ремонт мереж, допомога країні та клієнтам, масова вимушена міграція українців за кордон тощо) суттєво вплинули на роботу компанії та її фінансову динаміку. Зростання показників відбулося завдяки успішній діяльності за перші два місяці року», – йдеться у звіті «червоного» оператора.

Оборот lifecell збільшився на 13,2% ― до 4,434 млрд грн.

Утім динаміка зростання доходу всіх трьох операторів сповільнилася. У І кварталі воєнного року в них були кращі показники: у «Київстар» – 15,1%, «Vodafone Україна» – 10%, lifecell – 21,5%.

Чистий прибуток/збиток

«Київстар» цей показник припинив розголошувати в публічній звітності кілька років тому. Втім чистий прибуток Veon (працює у восьми країнах) в першому півріччі просів на 67,3% – до $86,265 млн.

У «Vodafone Україна» чистий прибуток впав на 68% – до 663 млн грн (з них 515 млн грн оператор отримав у I кварталі).

У «жовтого» оператора чистий прибуток знизився на 8,7% – до 181,9 млн грн. Цікаво, що в I кварталі lifecell фіксував ріст цього показника на 151,7% – до 209,4 млн грн.

EBITDA/OIBDA

«Київстар» і lifecell оприлюднюють EBITDA, а «Vodafone Україна» – OIBDA. Порівнювати ці показники некоректно. Тож просто наводимо їх.

EBITDA «Київстар» за півріччя майже не змінилася: знизилася на 0,2% – до 9,446 млрд грн. Тоді як у II кварталі вже зафіксоване падіння на 4,8%. У Veon вважають це «вагомим результатом»: «Враховуючи зниження валової рентабельності та тиск на операційні витрати, включаючи зростання цін на комунальні послуги на 43% порівняно з минулим роком. На показник EBITDA також вплинули подальші благодійні внески та програма підтримки персоналу, на яку в II кварталі було витрачено 149 млн грн».

lifecell у першому півріччі зміг утримати позитивну динаміку: зростання на 14,3% (проти 20% у I кварталі) – до 2,523 млрд грн.

OIBDA «Vodafone Україна» також у «плюсі»: показник зріс на 7% (у I кварталі на 15%) – до 5,764 млрд грн.

Маржа EBITDA/OIBDA

Поки що війна суттєво не вдарила по рентабельності мобільних операторів. У «Київстар» маржа EBITDA впала на 5,9 в. п. та склала 61,8%, у lifecell зросла на 0,5 в. п. – до 56,9%. Маржа OIBDA «Vodafone Україна» збільшилася на 2,1 в. п. – до 58,1%.

Абонбаза

За кількістю втрачених мобільних абонентів у II кварталі «лідирує» «Vodafone Україна»: мінус 12% (або 2,3 млн користувачів). До війни в цього оператора були міцні позиції на сході України, але поки що не всі території звільнені від окупантів. «Масова вимушена міграція українців за кордон та всередині країни, збій мережі на окупованих територіях негативно вплинули на кількість клієнтів. Станом на кінець липня 2022 року клієнтська база Vodafone становила 16,6 млн клієнтів, у тому числі 1,76 млн, які були змушені залишитися за кордоном», – пояснюють у компанії.

«Київстар» за II квартал втратив 1,1 млн абонентів. Абонбаза впала на 4,3% – до 24,8 млн. «Збільшення кількості біженців, які залишають Україну, вплинуло на галузь: усе більше абонентів користуються послугами місцевих операторів мобільного зв’язку в країнах, де вони перебувають», – пояснюють у Veon.

Найменші втрати у lifecell: у II кварталі кількість абонентів не змінилася (10,2 млн). Хоча активна тримісячна абонентська база просіла на 5,6% – до 8,6 млн («Київстар» і «Vodafone Україна» не афішують цей показник).

Середній дохід від абонента

Оператори звітують про позитивну динаміку ARPU у II кварталі порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Втім порівняння з I кварталом 2022-го показує, що де-факто середній чек у українських абонентів зменшився.

Отже найбільший ARPU у «Київстар». За рік середній чек зріс до 90 грн, або на 6,6% (хоча за результатами I кварталу 2022-го він становив 93 грн).

На другому місці «Vodafone Україна»: ріст на 2% – до 85 грн (88 грн – у I кварталі).

Найнижчий ARPU зараз у lifecell. Показник зріс на 1,1% – до 82,8 грн (84,3 грн – у I кварталі).

Інвестиції

«Велика трійка» прогнозовано скоротила капекс. Основні витрати під час війни йдуть на відбудову зруйнованого та підтримку життєздатності мережі.

На першому місці за обсягом інвестицій залишається «Київстар». Його капітальні витрати у першому півріччі склали 1,692 млрд грн та впали на 33,4%. «Стратегічними пріоритетами для інвестицій у мережу «Київстар» залишаються стійкість бізнесу та безперервність надання послуг. З лютого проведено понад 4100 ремонтів базових станцій, замінено понад 30 кілометрів обірваного оптоволоконного кабелю. Більше ніж 90% радіомережі «Київстар» працює. Компанія продовжує будувати нові базові станції, де це необхідно. У першому півріччі 2022 збудовано 230 нових БС та модернізовано до стандарту 4G понад 3000 діючих базових станцій», – пояснюють у «Київстар».

На другому місці lifecell. У першому півріччі капекс оператора зменшився на 12,2% – до 1,37 млрд грн. «Незважаючи на пошкодження обладнання та мільйонні збитки, lifecell продовжує інвестувати в розвиток мобільної мережі. У середньому близько 9% з майже 9000 базових станцій тимчасово не працюють. Щоб українці залишалися на зв'язку з близькими, наші інженери часом працюють під артилерійськими та ракетними обстрілами. Обов'язково відновимо нашу інфраструктуру в усіх постраждалих регіонах країни, коли вони будуть звільнені. Також під час війни не припиняли модернізацію наявних БС і будівництво нових у регіонах, де не було активних бойових дій», – уточнює головний виконавчий директор lifecell Ісмет Язиджи.

«Vodafone Україна» зменшила капекс на 14% – до 1,276 млрд грн. «Ми зробили всі необхідні кроки для швидкого переходу на резервний сценарій. Команда активно працює над відновленням пошкоджень: близько 87% мережі працює, і ця цифра зростає. Усі критичні елементи технічної та ІТ-інфраструктури вже диверсифіковані. Орієнтовна сума втрат активів становить близько 806 млн грн. Приблизно 2% базових станцій знищено», – пояснюють у «Vodafone Україна».