Інтернет речей (Internet of things, IoT) — організована мережа, яка дозволяє технічним пристроям «спілкуватися» між собою. Завдяки цьому найрізноманітніші процеси можна автоматизувати: від побутових (наприклад, розумний дім) до роздрібної торгівлі. Що може IoT в ритейлі — і як цьому сприяють мобільні оператори?
Ритейл у всьому світі вже відчутно змінився завдяки IoT — роздрібний бізнес розширює свої можливості. Поміж іншого, інтернет речей надає дані, які допомагають краще розуміти ефективність продукту і способи взаємодії з клієнтами.
Великі торгові мережі (наприклад, відома Zara) починають використовувати смарт-пристрої, які підвищують якість обслуговування клієнтів: інформація від них дозволяє оцінити споживчі переваги і планувати продажі. Або ж, наприклад, цифрові вивіски в різних формах. Скажімо, розумні дзеркала в примірочних, які підкажуть про наявність розмірів і кольорів, запропонують альтернативу, аксесуари або покличуть консультанта. Вони ж можуть збирати дані про вподобання покупців.
Олена Єщенко
експерт по роботі з національними клієнтами оператора Vodafone Україна
Локдауни і тренд на віддалену роботу збільшив попит бізнесу на автоматизацію та оптимізацію процесів — як в роботі з персоналом, так і з обладнанням, каже Олена Єщенко, експерт по роботі з національними клієнтами оператора Vodafone Україна. «Закрити цю потребу допомагає співпраця з мобільним оператором, який не тільки забезпечує якісною мережею, а й дає чудовий інструмент міжнародного рівня для управління і контролю „розумних“ пристроїв», — зазначає вона.
IoT-рішення затребувані в багатьох сферах — наприклад, у фінансовому секторі, охоронній діяльності, дистрибуції — і буде тільки зростати, прогнозує Єщенко. Аналогічної думки дотримуються й авторитетні аналітики. За даними консультантів з McKinsey, потенційний економічний вплив IoT на ритейл становитиме від 410 мільярдів до 1,2 трильйона доларів на рік до 2025 року.
У компанії називають два важливих фактори в індустрії, які будуть стимулювати зростання IoT:
● пошук більш просунутих способів аналізу великих даних від смарт-пристроїв. Ціна аналітики з нинішньою мережевою інфраструктурою вельми висока, а інтернет речей допоможе її знизити.
● проникнення смартфонів, розумних пристроїв в ритейл збільшить використання платформ для е-комерції.
Як це може працювати на практиці?
Кейс САВСЕРВІС
Українська компанія САВСЕРВІС — один з найбільших національних дистриб’юторів. Майже півтори тисячі її співробітників працюють з 60 тисячами торгових точок по всій країні. У фірмі стверджують, що надають клієнтам повний спектр послуг — від збору замовлення до доставки та просування товару.
Сергій Луц
програміст системи мобільних продажів САВСЕРВІС
У цьому співробітникам компанії вельми принадився інтернет речей — наприклад, в підключених зі спеціальними IoT-тарифами планшетах торгових представників. Вони збирають замовлення в торгових точках і можуть відразу ж передати їх в єдину облікову систему компанії, розповідає програміст системи мобільних продажів САВСЕРВІС Сергій Луц.
Які переваги цього для бізнесу? Луц називає такі, як-от:
● обмін залишками продукції в режимі онлайн, з фоновою синхронізацією;
● оперативне надходження замовлень від клієнтів в базу даних для подальшої обробки і збірки на складі;
● онлайн-перевірка статусів замовлень в обліковій системі;
● миттєвий доступ до постійно оновлюваної інформації про маркетингові акції і цінові ініціативи.
Крім того, каже програміст, постійне підключення до мережі допомагає зберегти найцінніше в роботі торгових представників — час. «Не треба їхати до офісу зранку для завантаження інформації, не треба їхати ввечері, щоб передати нові дані. У такий спосіб торгпред може здійснити більше ефективних візитів». Також, додає Луц, швидкісний інтернет забезпечує якісну комунікацію між менеджментом та лінійними працівниками.
Олександр Кондратюк
експерт з конвергентних рішень Vodafone Україна
Щодо тарифікації це організовано наступним чином. «Для САВСЕРВІС надається індивідуальний тариф, інтернет-трафік в якому об'єднаний в бандл», — пояснює експерт з конвергентних рішень Vodafone Україна Олександр Кондратюк. Бандл означає спільне використання пакета мегабайтів усіма сім-картами в межах цього тарифу. Керування «сімки» відбувається централізовано: компанія може оперативно активувати або блокувати окремі номери, а звіт про витрату трафіку формується програмою.
Оператор виконав необхідні налаштування для компанії — відтак усе працює в автоматичному режимі. «Все це дозволяє САВСЕРВІС прискорити і спростити свої внутрішні бізнес-процеси», — каже Кондратюк.
Що далі?
Аналітики з McKinsey переконані, що успіх ритейлу в майбутньому багато в чому залежить від діджиталізації й автоматизації, в тому числі завдяки IoT. Наприклад, з оперативним відстеженням продуктів. Датчики інтернету речей дозволять отримувати більш точні дані: про температуру зберігання товару або про час в дорозі (що важливо для швидкопсувних продуктів).
Ще одна опція найближчого майбутнього — розумні полиці. Зараз моніторинг наявності товарів на викладках займає багато ресурсів, тоді як спеціальні датчики й інші IoT-пристрої допоможуть вирішити цю проблему, а заодно, наприклад, повідомити, якщо товари розміщені неправильно. І навіть «спілкуватися» з покупцями, наприклад, надсилати їм дані про ціни, акції, або навіть калорійність та склад продукту.
Подальша діджаталзація рітейлу неминуча, адже сучасний покупець дуже вимогливий до економії часу і асортименту товарів на полиці. Від технологій у виграші залишиться і бізнес, який зможе ефективно впровадити нові рішення для оптимізації процесів і швидкого задоволення потреб покупця.