Які канали хочуть у державний мультиплекс?

За місце в МХ-7 можуть поборотися проросійські канали, «Дом», канали Столара і Галантерника, а також малі канали великих телегруп. Суспільне поки що думає.

Поки Концерн РРТ чекає на фінансування, щоб почати будувати цифровий мультиплекс МХ-7, українські канали готуються до участі в майбутньому конкурсі на місце у ньому. Найбільше місце у МХ-7 цікавить інформаційні канали, а також невеликі канали на кшталт «Сонця», «Ісландії» та «Еко ТВ». Великі медіагрупи не планують забирати свої основні канали з мультиплексів «Зеонбуду», а на конкурс, за неофіційною інформацією, можуть виставити хіба що УНІАН («1+1») та «Оце» (StarLightMedia).

Що відбувається?

19 травня 2021 року президент Володимир Зеленський підписав указ, який зокрема вводить у дію рішення РНБО про фінансування створення загальнонаціонального мультиплексу МХ-7. Проєкт профінансують кредитом на 490 мільйонів гривень на 5-7 років під державні гарантії. У мультиплексі має бути від 10 до 12 каналів. Планувалось, що будівництво мультиплексу завершать до кінця 2021 року, але це навряд чи реально (чому — читайте нижче).  Концерн РРТ обіцяє на 30–40 % нижчі тарифи для каналів у МХ-7 у порівнянні з тарифами компанії «Зеонбуд». Мультиплекс транслюватиме сигнал у метровому діапазоні, тоді як мультиплекси MX-1, MX-2, MX-3 та MX-5 «Зеонбуду» транслюються в дециметровому. Отже,  теперішні антени для прийому сигналу МХ-7 не підійдуть. «Зеонбуд» відкрито критикує наміри держави побудувати мультиплекс.

Зокрема, через це медіагрупи не підтримують мультиплекс. «1+1 медіа» після дослідження технічних можливостей МХ-7 заявила, що  вважає побудову мультиплексу Концерну РРТ у метровому діапазоні популістським та непродуманим рішенням. Директор зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна» Федір Гречанінов назвав запуск мультиплексу дурницею, на яку виділено немалі бюджетні гроші. Втім, керівник дивізіону PayTV&Digital StarLightMedia Микола Фаєнгольд не виключає, що держава знайде спосіб побудувати мультиплекс МХ-7 у дециметровому діапазоні.

Учора, 11 серпня, уряд нарешті затвердив програму щодо побудови державного мультиплексу. Однак для надання державних гарантій для отримання Концерном РРТ кредиту потрібно, щоб Кабмін прийняв ще одну постанову.

Коли оголосять новий цифровий конкурс?

Член Національної ради з питань телебачення та радіомовлення Олександр Ільяшенко розповів «Детектору медіа»: аби розпочати конкурс, регулятор має отримати листа від Концерну РРТ про готовність мультиплексу. «У нашому рішенні йдеться, що за п’ять місяців до введення мультиплексу в дію Концерн має повідомити нас листом. Після цього ми оголосимо конкурс. За ці місяці ми маємо подати оголошення, зібрати заявки від усіх охочих, провести конкурс і підбити підсумки. Поки що ми жодного листа від концерну не отримали», — сказав він.

У Концерні РРТ кажуть, що побудують мультиплекс за шість місяців від початку фінансування. Та поки що це питання на розгляді у Кабінеті міністрів. Якщо фінансування навіть виділять у серпні, розпочати конкурс регулятор зможе не раніше кінця вересня-жовтня, а мультиплекс побудують не раніше 2022 року.

Олександр Ільяшенко каже, що члени Нацради ще не обговорювали формат майбутнього конкурсу і чекають на заявку від Концерну РРТ. «Вирішили розв’язувати проблеми після їх появи. Якщо прийде час до оголошення конкурсу, будемо його обговорювати», — сказав він. Однак джерела «Детектор медіа» повідомляють, що Нацрада нібито попередньо вирішила допускати до конкурсу «соціально значимі», але не інформаційні канали.

Чи підуть медіагрупи у МХ-7?

Головна інтрига запуску мультиплексу: чи потраплять до нього популярні телеканали, які би спонукали людей шукати антени й дивитись МХ-7? Однак, як повідомили джерела ДМ в одній із медіагруп, свої популярні канали великі групи забирати з мультеплексів «Зеонбуду» не планують.

В офіційних коментарях медіагрупи відповідають ухильно. Наприклад, «1+1 медіа» каже, що прийматиме рішення після оголошення конкурсу. А StarLightMedia переконує, що діятиме лише з огляду на економічну ефективність. «Рішення про участь у конкурсі щодо включення до мультиплексу МХ-7 буде залежати від двох речей: перше – технічне покриття, друге – економічна доцільність, готовність рекламного ринку покрити витрати на розміщення каналу в мультиплексі», — сказав Микола Фаєнгольд, керівник дивізіону PayTV&Digital StarLightMedia. За інформацію джерел ДМ, на конкурс планують подати невеликі канали: УНІАН групи «1+1» та «Оце» групи StarLightMedia.

Які канали планують узяти участь у конкурсі?

Більшість каналів, які мають супутникову ліцензію, мріють про загальнонаціональне покриття. Його якраз і забезпечує наявність цифрової ліцензії:  це підвищує цінність та ефективність активів. Свого часу низка каналів, створених спеціально під цифровий конкурс (на ринку їх пов’язували із «сім’єю» Віктора Януковича), отримала ліцензії; згодом ці канали перепродали. Так свої цифрові ліцензії здобули «Еспресо» (ліцензія на «Голдбері»), «Україна 24» («Ескулап ТВ»), 4 канал («Вінтаж ТБ»).

Найперше зацікавлений у цифровій ліцензії телеканал «Наш». За інформацією джерел ДМ, канал має намір брати участь у конкурсі і саме це стане викликом для регулятора. Лише за цей рік «Наш» отримав від Нацради з півдесятка попереджень за ефір із проросійськими політиками та ватажком сепаратистів, перевірки через висловлювання власника каналу Євгена Мураєва (формально канал належить не йому), штрафи на півмільйона та заборона мовлення на ще одному супутнику. Після відключення каналів Медведчука на «Наш» перейшла значна частина їхньої аудиторії. Тож зараз «Наш» є найрейтинговішим каналом у великих містах з населенням понад 50 тисяч людей (у маленьких містах він поступається «Україні 24» та Прямому). Отримання цифрової ліцензії  могло б забезпечити  каналу ще більше охоплення та першість в інформаційній ніші. Нагадаємо, під логотипом «Наш» мовлять дві юридичні особи — ТОВ «365» (ліцензія на канал «Наш») та ТОВ «Наша Прага» (ліцензія на канал «Максі ТВ»).

Окрім каналу «Наш», заявку має намір подати й Перший незалежний. Канал Медведчука має супутникову ліцензію, хоча його мовлення тривало лише годину 26 лютого. Але шанси каналів Мураєва й Медведчука отримати ліцензію на мовлення в МХ-7 вкрай сумнівні.

Зацікавлені й інші інформаційні канали. Наприклад, «Апостроф». Власник каналу Василь Філіпчук розповідав, що на потрапляння в пакети провайдерів іде багато грошей, і відсутність цифрової ліцензії є головною проблемою каналу: «Ми не маємо таких грошей, тому, відповідно, і не хочемо платити за це. Нам вдалося зайти до більше 100 кабельщиків з наявних на ринку більше ніж 850, в тому числі і до великих, без особливих фінансових вливань. Але навіть якби ми змогли зайти до 300–400 кабельних операторів, це все одно не дозволяє мати покриття, співмірне з «Інтером», «1+1» чи навіть Прямим, тому що в них є ліцензії Т2». У разі отримання ліцензії канал має намір збільшити команду десь до 350–400 людей для цілодобового наповнення ефіру контентом власного виробництва.

На цифрову ліцензію розраховує і холдинг Live Network, який нещодавно вирішив розвести супутникову та ефірну версії каналу Kyiv Live і створити на її основі столичний канал «Типовий Київ» та канал національного формату Live. «Ми зараз вивчаємо цю можливість, але фінального рішення ще немає», — прокоментувала «Детектору медіа» можливу участь у конкурсі Світлана Павелецька, керівниця Інституту когнітивного моделювання, який займається управлінням каналами холдингу. Канали належать нардепу від «Опозиційної платформи — За життя» Вадиму Столару.

Ще один майбутній претендент на цифру — економічний канал Ukrainian News Channel, який нещодавно створили на базі супутникового каналу «Вінтаж ТВ». За документами бенефіціаром є Анна Коляда, яка у 2017 році очолювала канал Business, а інвестором — поки ще не названий «український фінансовий фонд». Очільник UNC Максим Вакуленко в розмові з «Детектором медіа» сказав, що канал має бажання податись на конкурс: «Будь-який канал хоче бути присутнім в ефірі. Адже тільки після цього він є всеукраїнським. Коли буде готовий мультиплекс, думаю, на зустрічах із планування розвитку каналу ми ці питання будемо порушувати».

Окрім інформаційних каналів, на конкурс хоче подаватись розважальний канал «Сонце». Він має супутникову ліцензію і присутній на відкритому супутнику. Торік улітку «Сонце» заявляв про тиск із боку медіагруп, які нібито вимагали закодувати сигнал каналу. Співвласник «Сонця», засновник і керівник «Студії Пілот» Олександр Брикайло, у коментарі «Детектору медіа» сказав, що планує брати участь у конкурсі задля збільшення охоплення. «Ми частково маємо цифровий ефір у Києві та області, а також у кількох містах на сході. Але з національною ліцензією ми матимемо набагато більше охоплення», — сказав Олександр. Поки що його не бентежить те, що мультиплекс будується у метровому діапазоні (а саме це викликало багато питань до мультиплексу у медіагруп). «Наскільки ми досліджували, проблем із прийомом не має бути», — сказав Олександр Брикайло.

За інформацією ДМ, на конкурс подаватиметься «Ісландія» політтехнолога Володимира Петрова, яка почала мовити на супутнику у 2019 році. Телеканал був створений на базі ютуб-каналу «Ісландія»

Ще один кандидат — пізнавальний канал «Еко ТВ», який показує контент Discovery Civilisation, Animal Planet, Discovery Science, Travel Channel, National Geographic, Viasat Explorer і Viasat History. Згідно з реєстром, його власниками є Ігор Георгій та Наталія Лотоус, яка очолює канал.

Одеський канал «Первый городской/Перший міський» 2016 року отримав нову ліцензію на кабельне мовлення (юридична особа ТОВ «ТРК «Нова Одеса»»).  За кілька років він отримав місця в регіональному мультиплексі Концерну РРТ в Одеській області, а тепер планує йти у всеукраїнський державний мультиплекс. У 2017 році телеканал змінив власника, кінцевого бенефіціара й керівництво. Новим бенефіціаром став Олег Райвич — громадянин США, власник будівельного бізнесу в Одесі. Як пише журналіст Олександр Курбатов, «Олег Райвич — сусід Олега й Маргарити Зінько, тестя й тещі Володимира Галантерника. Самого ж Галантерника називають справжнім господарем Одеси, якому підпорядковується й мер міста, Геннадій Труханов». У липні телеграм-канал «ЧесноК» писав про те, що Галантерник нібито має намір продати «Первый городской» Медведчуку і для цього прагне отримати супутникову ліцензію.

А що суспільні та державні канали?

Як уже повідомляв «Детектор медіа», з державних каналів у мультиплекс планує зайти «Дом». До того ж, нещодавно Володимир Зеленський сказав, що хоче, аби «Дом» мовив не лише на окуповані райони Донецької та Луганської областей та Крим, а й для переселенців на вільній території.

«МХ-7 — це ще один кошик, у який ми можемо покласти своє яйце. Це ще одна можливість для тих, хто хоче побачити сигнал каналу «Дом» і взагалі інформацію українських каналів без викривлення. Адже саме ці канали доносять правдиву інформацію та інформацію України як держави. Ми завжди за розширення можливостей розповсюдження сигналу українських каналів. Тому, якщо така можливість у нас з’явиться, а вона з’явиться, якщо побудується цей мультиплекс (у чому ми не сумніваємось)…», — каже Юлія Островська, керівниця каналу «Дом».

Якщо канал «Дом» шукає можливості для розширення мовлення, то суспільний мовник уже його має. «UA: Перший» присутній в одному з мультиплексів «Зеонбуду». Раніше заступник голови Нацради Олег Черниш казав, що вважає доцільним перехід Суспільного у державний мультиплекс: «Наприклад, якщо суспільний мовник виявить бажання перейти до МХ-7, ми зможемо переоформити ліцензію. Якщо таке бажання виявлять інші мовники, ми теж це зможемо зробити».

У коментарі «Детектору медіа» директор з організації та розвитку мереж телерадіомовлення Суспільного Дмитро Грузинський сказав, що поки що компанія «спостерігає за розвитком ситуації і чекає на оголошення конкурсу та побудову мультиплексу».

Только аутентифицированные пользователи могут оставлять комментарии. Войдите, пожалуйста.