Аналитика21 нояб.

"Доводиться відновлювати базові станції з нуля". Мобільний оператор – про проблеми зі зв'язком та інтернетом під час відключення світла

Перебої з мобільним зв'язком та інтернетом безпосередньо пов'язані з відключеннями електроенергії. При цьому основна проблема – частота відключення світла

Ракетні атаки на українську енергосистему не вщухають. Днями на Україну обрушилися майже 100 ворожих ракет. Багато з них було збито, але частина досягли своєї цілі. Як наслідок – понад 7 млн українців залишилися без електропостачання, також почалися серйозні проблеми з мобільним зв'язком та інтернетом. Чому "лягає" мережа, як довго базові станції мобільних операторів можуть "жити" без світла, а також чи є шанс у абонентів отримати компенсацію за відсутність зв'язку? Про це UBR.ua поговорив з PR-експертом відділу корпоративних комунікацій компанії "Лайфсел" Ніною Ломакіною.

– Чому під час відключення електроенергії часто "лежить" зв'язок та мобільний інтернет?

– Під час віялових або екстрених відключень навантаження на мережу оператора значно зростає через те, що користувачі переходять з фіксованого інтернету на мобільний. Тому ми просимо наших абонентів у такі періоди зменшити споживання мобільного інтернету та мінімально навантажувати мережу під час відключень – не качати важкі файли, не дивитися відео на YouTube, щоб батареї довше тримали заряд, і всі абоненти за необхідності могли бути на зв'язку та додзвонитися до екстрених служб.

Якщо відбувається прогнозоване відключення або короткострокова відсутність живлення, мобільна мережа автоматично переходить на резервні джерела та продовжує працювати. Однак стабільність роботи мережі залежить від тривалості та масштабів відключення електроенергії.

Якщо живлення відсутнє тривалий час на значній території, то оператору досить складно забезпечити роботу всього обладнання на автономному живленні.

– Які резервні джерела живлення використовуються для функціонування базових станцій?

– Базові станції lifecell оснащено резервними акумуляторними батареями, які автоматично вмикаються, коли централізовано припиняється електроживлення. В середньому вони здатні забезпечувати автономну роботу базової станції від двох до п'яти годин після відключення електроенергії за умови повної зарядки.

У середньому акумулятори здатні забезпечувати автономну роботу базової станції від двох до п'яти годин після відключення електроенергії за умови повної зарядки.

Повторні відключення протягом дня також істотно впливають на доступність зв'язку. Якщо акумулятор витратив свій заряд, йому необхідний тривалий час для підзарядки. Акумуляторні батареї заряджаються досить довго, натомість швидко розряджаються.Після того, як акумуляторна батарея розряджається, обладнання підключається до генератора, кількість яких, на жаль, є обмеженою. Тому при тривалій відсутності електрики робота базових станцій залежить від наявності генератора, а також палива для його заправки та можливості його поповнювати до моменту, поки не буде налагоджено електромережі.

– А скільки часу потрібно для зарядки акумуляторів? Чи встигають вони зарядитись за той час, коли є електрика?

– Повна зарядка – це 12 годин. Тому через періодичність відключень ситуація з наданням послуг мобільного зв'язку ускладнюється.

Через те що світло відключають, наприклад, кожні чотири години, станція не встигає підзарядитися, тож відповідно наступного разу, коли відключають живлення, вона може працювати недовго.

Через те що світло відключають, наприклад, кожні чотири години, станція не встигає підзарядитися, тож відповідно наступного разу, коли відключають живлення, вона може працювати недовго

– В яких населених пунктах України та районах Києва ситуація є кращою, а в яких – гіршою?

– Складно сказати, що десь ситуація є кращою, а десь – гіршою. Скрізь, де відбуваються віялові або екстрені відключення електроенергії внаслідок атак РФ, іноді спостерігаються проблеми зі зв'язком.

– Які заходи вживаються для усунення проблем з відсутністю зв'язку та мобільного інтернету?

– Команда lifecell постійно намагається збільшувати кількість батарей на технологічних майданчиках та встановлювати генератори, оперативно довозити паливо для їхньої безперебійної роботи, щоб люди мали можливість виходити на зв'язок за будь-яких умов. Крім того, кілька тижнів тому lifecell почав тестувати живлення від сонячних батарей, щоб зробити обладнання більш автономним на випадок блекаутів.

Також ми звертаємося до міжнародної спільноти з проханням допомогти українським мобільним операторам під час війни та надати акумулятори та генератори для забезпечення безперебійної роботи мобільного зв'язку.

– Чи можна припустити приблизні терміни остаточного усунення цієї проблеми?

– Проблеми, що виникають з мобільним зв'язком та інтернетом, безпосередньо пов'язані з відключеннями електроенергії. Тобто якби не проводилися планові та аварійні відключення – мобільна мережа працювала б безперервно та стабільно.

При цьому основна проблема – саме частота відключення електроенергії, через яку батареї на наших технологічних майданчиках просто не встигають заряджатися.

Ми робимо все, щоб вирішити проблему зникнення зв'язку під час блекаутів. Компанія вже забезпечила постійне функціонування найважливіших ділянок – опорних сайтів, які можуть підтримувати найбільший відсоток покриття завдяки підключенню їх до генераторів.

Теоретично живленням від генератора можна забезпечити роботу будь-якої базової станції, однак фізично неможливо забезпечити всі базові станції генераторами під час відключення електроенергії. В lifecell тисячі базових станцій по всій Україні, відповідно, нам потрібно було б мати тисячі генераторів та величезну кількість людей, які могли б щодня довозити для них паливо та перебувати поряд з ними, аби регулярно їх заправляти.

Однак ми робимо те, що в наших силах. Ми продовжуємо нарощувати кількість акумуляторів на базових станціях та закуповувати генератори та паливо, підтримувати зв'язок для найбільшої кількості абонентів. Тому терміни усунення проблеми пов'язані з відновленням електропостачання.

– Чи можуть абоненти, які регулярно залишаються без зв'язку, розраховувати на компенсацію?

– Відключення електроенергії та, як наслідок, "зникнення" мобільного зв'язку – це обставини непереборної сили у період воєнних дій. І ми робимо все можливе, а іноді й більше, аби наші клієнти були "на зв'язку".

З початку війни ми нарахували мільйони гігабайт та хвилин для підтримки наших співвітчизників в Україні та за кордоном, нараховуємо спеціальні пакети послуг для наших військових та медиків, забезпечуємо стартові пакети та нарахування в них для підтримки абонентів у щойно звільнених населених пунктах України.

– Які сьогодні витрати в оператора на підтримку працездатності мережі за умови регулярних відключень світла?

– Важко підрахувати всю суму, адже сюди входить вартість батарей, генераторів, палива для зарядки (приблизно 100 літрів на добу на один генератор) та логістики. І кожні нові пошкодження наших енергосистем – це нові витрати.

Щодня команда lifecell відновлює інфраструктуру, яка зазнала руйнувань через обстріли та окупацію Росії. 90 ремонтних бригад по всій Україні щодня здійснюють по 2-3 виїзди, іноді під обстрілами та з ризиком для життя наших інженерів.

На звільнених територіях ми фіксуємо значні пошкодження та крадіжки обладнання, іноді доводиться відновлювати базові станції майже "з нуля". Для цього потрібно закуповувати телекомунікаційне обладнання іноземних виробників за чинним курсом валют.

Разом з цим закуповуємо акумуляторні батареї, генератори та паливо, щоб якнайдовше підтримувати зв'язок під час відключення електроенергії. Весь фокус та ресурси оператора зосереджено на забезпеченні постійного зв'язку для населення.