Офіс ефективного регулювання BRDO вважає неприйнятним законопроект, що вносить зміни до закону "Про електронні комунікації" щодо ідентифікації користувачів електронних комунікаційних послуг.
Законопроект передбачає, що мобільні абоненти зобов'язані у примусовому порядку зареєструватися в оператора, інакше не отримають послуги мобільного зв'язку.
Тобто користувачі втрачають право отримувати послуги мобільного зв'язку анонімно, і зобов'язані надавати свої персональні дані постачальникам послуг.
У разі незгоди абонентів реєструватися з 1 січня 2025 року оператори мобільного зв'язку зобов'язані припиняти, а надалі - відключати користувачів, які не підписали договір у письмовій формі або не ідентифіковані постачальником, від послуг мобільного зв'язку.
"Експерти BRDO, детально проаналізувавши зазначений законопроект, вважають його неприйнятним, оскільки він суперечить Конституції України та чинному законодавству і звужує передбачені законом права та свободи громадян", - наголошують BRDO у повідомленні в п'ятницю.
В Офісі зазначають, що норми цього законопроекту аналогічні ухваленим "законам 16 січня" (неофіційна назва пакета законів, ухвалених Верховною Радою 16 січня 2014 року і підписаних наступного дня четвертим президентом України Віктором Януковичем). Вони також містилися у законопроекті "Про електронні комунікації" (№1083), внесеному народними депутатами - членами комітету ВР з питань цифрової трансформації та відкликаному у 2019 році, зокрема через суперечливу норму про примусову реєстрацію абонентів.
"Обидва випадки показали, що такі законодавчі ініціативи викликають сувору протидію суспільства та сприймаються як звуження прав і свобод. Законодавство України не передбачає і не передбачало будь-яких обмежень щодо прав споживачів на знеособлене отримання телекомунікаційних послуг", - наголошують у BRDO.
У зв'язку з вищезазначеним його експерти офіційно звернулися до профільного комітету парламенту, при цьому висловивши сподівання, що цю законодавчу ініціативу не підтримають нардепи.
Як прокоментували агентству "Інтерфакс-Україна" в мобільному операторі "Київстар", процедура ідентифікації абонентів передоплати вже передбачена в чинному телеком-законодавстві України як добровільний вибір.
"У цьому є свої "плюси". Наприклад, "ідентифікація" власників SIM-карток унеможливлює мобільне шахрайство з банківськими рахунками; ідентифіковані абоненти, які припиняють обслуговування у оператора, можуть отримати залишок невикористаних коштів зі свого рахунку; тарифні плани для контрактних клієнтів надають більше можливостей тощо. Втім, понад 80% абонентів України вважають за краще обслуговуватися анонімно. Під час розгляду всіх "за" та "проти" впровадження відповідного регуляторного заходу важливо врахувати, що для реєстрації такої кількості абонентів потрібно передбачити розумні терміни", - вважає оператор.