«Борги — це ті ж операційні витрати». Що відбувається з онлайн-кінотеатром Divan TV?

Бельгійська компанія купила ОТТ-сервіс, обіцяє виплатити борги правовласникам і хоче транслювати українські канали для окупованих територій. Але поки що не може взяти сайт під контроль.

xua_klyu/EK3XxPo7g.webp

Онлайн-кінотеатр Divan TV на ринку вже десять років. Останнім часом джерела «Детектора медіа» повідомляють, що сервіс може припинити працювати через мільйонні борги перед правовласниками — зокрема українськими медіагрупами. Засновник сервісу Андрій Колодюк сказав «Детектору медіа», що продав Divan TV 7 вересня 2021 року люксембурзько-бельгійській компанії «Татхрах Дженерал Трейдінг». Ця компанія на пресконференції 21 грудня заявила, що хоче зробити на основі Divan TV безкоштовну пропозицію для українців на окупованих територіях. Але не може, бо компанію не вдається взяти під контроль. «Детектор медіа» спробував з’ясувати, що відбувається.

Divan TV належить товариству з обмеженою відповідальністю «Фінарт Капітал Інвест», бенефіціаром якої через кіпрську компанію «Мікарніал ЛТД» був Андрій Колодюк. З відкритих даних відомо, що 2020 року сервіс зазнав 22 мільйонів гривень збитків. За інформацією джерел «Детектора медіа», компанія заборгувала кількадесят мільйонів гривень українським правовласникам, бо не сплачувала роялті за трансляцію їхніх каналів.

У пресслужбі «Медіа Групи Україна» підтвердили, що Divan TV винен холдингу: «Доки питання з заборгованістю не буде врегульоване, контракти на нові періоди ми підписувати наміру не маємо».

У пресслужбі «1+1 медіа» також повідомили, що не мають чинного договору з ОТТ-провайдером Divan TV: «Провайдер останні два роки систематично не виконує свої зобов’язання, особливо в частині фінансової дисципліни. Це стало причиною розірвання договірних відносин, відкликання прав та заборону на трансляцію контенту медіагрупи». Також медіагрупа повідомляє, що звернулась до суду через грубе «порушення договірних відносин та суттєву матеріальну заборгованість».

«На зараз у нас немає жодних договорів з Divan.TV, а телеканали Starlight Media та дистрибуції відсутні у цьому сервісі. Така ситуація склалася через багатомісячну заборгованість ТОВ "Фінарт Капітал Інвест" за ретрансляцію програми каналів. Доки ця заборгованість не буде виплачена, говорити про відновлення присутності медіагрупи у мережі провайдера неможливо. Ми також не виключаємо можливість примусового стягнення заборгованості у судовому порядку», — сказав ДМ Микола Фаєнгольд, директор напряму StarLight PayTV.

Власник нішевих каналів NIKI Kids та NIKI Junior, Eumusic і 4ever music Рудольф Кірнос каже, що звернувся до суду, «адже вони ще у червні припинили платити за контент». Компанія Кірноса «Віанет Істерн Юроп» подала позов про стягнення 65 тисяч гривень. До суду також звернувся дистрибутор «Сонар медіа», вимагаючи стягнення 239 тисяч гривень.

У жовтні «Фінарт Капітал Інвест» перейшла у власність люксембурзької компанії «Татхрах Дженерал Трейдінг», яка належить громадянину Бельгії Яну Тісу і займається логістикою та доставкою вантажів. Директором компанії став Олег Марієвський. Але в листопаді відбулися зворотні зміни в реєстрі — компанія знов перейшла у власність «Мікарніал ЛТД» Андрія Колодюка.

Представник бельгійської компанії Віктор Захарчук на пресконференції розповів, що 2020 року «Мікарніал ЛТД» запропонувала низці європейських компаній купити Divan TV. Яна Тіса це зацікавило. «2020 року переговори закінчились нічим, бо “Мікарніал ЛТД” підписала угоду з українською компанією про передпродажну підготовку “Фінарт Капітал Інвест”. Переговори припинились», — розповідає Захарчук. У серпні 2021 року директор «Мікарніал ЛТД» запропонував поновити переговори. На той час компанія, за словами Віктора Захарчука, мала 20 мільйонів боргів перед українськими медіагрупами, а загалом була винна 45 мільйонів гривень.

«Ми розуміли, що компанію ведуть до стану банкрутства, — каже Захарчук. — Але коли переговорили з паном Колодюком, з’ясували, що акціонери “Фінарт Капітал Інвест” не контролюють Divan TV. Сервіс контролює Микола Фадєєв, який за довіреністю представляє міноритарних акціонерів “Мікарніал ЛТД”. 2019 року була створена спеціальна фінансова програма, через яку гроші, зароблені сервісом, виводились на сторонні фірми». Однак, навіть з’ясувавши це, бельгійська компанія не передумала: 7 вересня «Татхрах Дженерал Трейдінг» уклала угоду з «Мікарніал ЛТД» щодо придбання 100 % ТОВ «Фінарт Капітал Інвест». Бельгійська компанія виділила п’ять мільйонів доларів на погашення боргів Divan TV.

Після цього, за словами Віктора Захарчука, бельгійські інвестори наразилися на спротив менеджменту, який контролює компанію, зокрема представника міноритарних власників Миколу Фадєєва та колишнього керівника сервісу Аркадія Канюку. Менеджмент нібито відмовився надати коди доступу, документи й доступ до майна компанії. «Маючи доступ до управління сервісу, вони перевели всі платежі на підконтрольні їм рахунки», — стверджує Віктор Захарчук. Згодом Фадєєв, за його словами, звернувся до Міністерства юстиції зі скаргою, тому в реєстрі відбулися зворотні зміни. «Придбавши компанію, ми отримали лише борги й не мали жодної змоги керувати фінансовими потоками. Ними керували люди, офіційно звільнені. Це не дозволило нам керувати рахунками та ввести інвестиції — ми не могли їх застрахувати. Це повністю заморозило наші плани», — каже Віктор Захарчук. Зараз бельгійці не контролюють сервіс.

«Детектор медіа» звернувся до Аркадія Канюки із проханням прокоментувати ці звинувачення, але він поки що не відповів. Телефон Миколи Фадєєва також не відповідає.

Директорка компанії «Фінарт Капітал Інвест» Леся Березовець каже, що компанія має змогу повернути собі доступ до сервісу, віддати борги та виконати зобов’язання перед абонентами. «Ми намагаємось повернути довіру абонентів сервісу, — каже вона. — Намагаємось вирішити питання доступу до контенту».

Андрій Колодюк розповів «Детектору медіа», що три роки не займався розвитком компанії й вирішив продати її після того, як один із міноритарних акціонерів захотів продати свою частку. Після перемовин компанія отримала пропозицію про продаж 100 % акцій. «Я отримав погодження всіх акціонерів щодо ціни та умов. Я продавав компанію, маючи на руках усі дозволи та внутрішні угоди від акціонерів», — каже він.

Чому взагалі комусь потрібна компанія, яка не отримує прибутків і має великі борги? «Всі ОТТ-сервіси в Україні на сьогодні неприбуткові, — відповідає Андрій Колодюк. — Борги є в усіх. Борги — це ті самі операційні витрати. Компанія має абонентську базу, досвід і глобальний сервіс. Тому це комерційна угода». Він переконує, що нові власники мають усі юридичні підстави контролювати компанію — «інша справа, що деякі акціонери з не зрозумілих мені причин роблять погані речі».

На пресконференції нові власники оголосили, що хочуть створити на базі Divan TV інструмент для донесення українських телеканалів до окупованих територій України. Ян Тіс каже, що цю ідею підтримують у Євросоюзі та Сполучених Штатах Америки, а сам він звернувся до президента України Володимира Зеленського з пропозицією підтримати проєкт.

«Ми вивчали ситуацію та можливість купівлі таких компаній, узгоджували свою позицію з керівництвом ЄС, США, провідних новинних компаній світу, — сказав Віктор Захарчук. — Наша пропозиція — створити єдиний простір, який усіх об’єднає. Тому ми просимо медіа сприяти цьому. Ми хочемо надавати ці послуги безкоштовно, просимо президента підтримати цю ідею». За словами Лесі Березовець, Ян Тіс звернувся до медіагруп із обіцянкою погасити борги та проханням про підтримку, бо компанія має намір безкоштовно транслювати українські канали для мешканців окупованих територій.

Нагадаємо, 2 квітня 2021 року голова Національної ради з питань телебачення та радіомовлення Ольга Герасим’юк запропонувала депутатам знайти кошти на створення державної ОТТ/IPTV платформи, яка б надавала послуги мешканцям тимчасово окупованих територій та прикордонних районах, які межують із Росією.

Андрій Колодюк каже, що Divan TV з 2014 року транслює для всього світу, включно з Росією, близько 75 українських телеканалів. «Це було головне для наших партнерів, — пояснює він. — Тому Ян Тіс запропонував медіагрупам разом із державою дати змогу мешканцям окупованих територій дивитись базовий пакет українських телеканалів безкоштовно. Адже на цих територіях безкоштовно доступні російські канали. Держава, замість робити свого ОТТ-оператора, будувати трансляційні вежі, сигнал яких блокується, може використати сервіс, який уже транслює 75 каналів, використати інвестиції з ЄС і співпрацю з медіагрупами». За його словами, реалізувати це можна, використавши технологію промокодів. «До 7 вересня ми могли таргетувати абонентів і давати частині з них промокод за 1 гривню на місяць. Такий самий таргетинг можна робити на окупованих територіях. Зробити це можна хоч завтра, — каже Колодюк. — Як казав Ян, уже на Новий рік президент може звернутись і до українців, які живуть на окупованих територіях».